zondag 10 juni 2007

Herkent u dat? ;^)))

Beste Beatrijs,

Ik ga vaak een dagje uit met een vriendin die de digitale camera kwistig hanteert. Zij maakt foto’s aan de lopende band. Ik zeg haar dat ik dat niet wil, maar zij lacht en gaat rustig verder. Het is voor haar dagboek, zegt ze. Voor haar bestseller, die ze ooit gaat schrijven. Maar ik wil helemaal niet in haar ’bestseller’ voorkomen. Ik wil niet dat ze steeds onverwachts wanneer ik bijvoorbeeld aan het afrekenen ben in een winkel, foto’s van mij maakt. „Gotcha!”, zegt ze dan. Zij vindt mij maar een rare druif dat ik dat niet leuk vind. Ander voorbeeld: bij mijn laatste tandartsbezoek maakte de assistente een foto van mij voordat ik er erg in had. Ik lag net hulpeloos in de stoel. „Voor het dossier”, zei ze ter verklaring. Je kunt toch niet zomaar zonder toestemming foto’s maken van iemand? Bestaan hier geen beleefdheidsregels voor?

Wil niet op foto

Beste Wil niet,

Als mensen niet gefotografeerd willen worden, dan staan ze in hun recht. Normaal gesproken respecteert de fotograaf die wens. Dat uw vriendin zich niets van u aantrekt is eigenaardig en voor u een goede reden om ruzie te maken. Blijkbaar heeft ze niet in de gaten dat het u menens is. Wees duidelijker. Doe iets, loop desnoods weg van de afspraak, tenzij ze de foto wist en de camera opbergt. Als uw vriendin over u heen walst en doorgaat met fotograferen, komt de klad in de vriendschap, dat zal duidelijk zijn. Doe uw beklag bij de tandarts over het fotobeleid. Ik neem tenminste aan dat het u niet gaat om röntgen-foto’s van uw gebit, maar om een foto van uw gezicht. Misschien kan de tandarts duidelijk maken wat de bedoeling is. Als u geen foto van uzelf in zijn archief wil, moet u vragen of hij de foto wil verwijderen.

Bron: Moderne Manieren van Beatrijs Ritsema ©Trouw

1 opmerking:

K. van de Lockant zei

Ah, de anti-camera-pathie. Nou ja, als mensen niet op de foto willen, dan moet je dat repecteren. Leuk dat daar een etiqette-stukje over wordt geschreven.

ps. ben je een beetje droog gebleven? Geen drijvende meubels in je huis??

Neanderthal • artifacts • fontmaure • paleolithic • mousterian • jasper

Mijn kleine verzameling jaspis werktuigen gemaakt door Neanderthalers.   Vindplaats: een heel klein gebied in Frankrijk.   De plek is moment...